16 września 2013

Poznaj ANKI 2.0 (część 2): budowa i odwracanie kart

Witam w drugiej części cyklu Poznaj ANKI 2.0. Dziś przyjrzymy się trochę bliżej tworzeniu fiszek.




Na jakiej zasadzie działa Anki?


Anki jest programem do nauki za pomocą fiszek. Użytkownik może sam stworzyć własny zestaw (w programie nazywany talią kart) lub zaimportować zestaw stworzony przez kogoś innego. Tworzenie kart jest proste, a program daje użytkownikom dosyć spore możliwości jeśli chodzi o ich wygląd i działanie.



w tym wpisie:

    • budowa karty

    • odwracanie kart




    budowa karty


    Aby utworzyć nową kartę (fiszkę), klikamy w Add (Dodaj). Okno, które się pojawi na ekranie, standardowo wygląda tak:



    Znajduje się tu kilka ważnych informacji.

    Type (Typ) - jest to szablon według którego wykonujemy karty. Uwaga! Jeśli zmodyfikujemy dany szablon, zmianie ulegną WSZYSTKIE fiszki do niego przypisane (we wszystkich naszych taliach). Zawsze zwracajmy uwagę, według jakiego typu tworzymy fiszki i jaki typ kart modyfikujemy! Możemy dodawać nowe szablony i zmieniać ich nazwy.

    Deck (Talia) - grupa kart. Jak wyżej: zwracajmy uwagę, do jakiej talii dodajemy nowe fiszki. Można oczywiście przenieść karty do innej talii, ale jest z tym trochę roboty, zwłaszcza jeśli kart jest dużo.

    Fields (Pola) - program daje nam możliwość dodawania i usuwania pól, jakie znajdą się na naszych fiszkach.

    Cards (Karty) - to tutaj znajdują się wnętrzności naszych fiszek. :)


    Jak widać na powyższym obrazku, domyślnie w naszym szablonie znajdują się dwa pola: Front i Back. To tutaj wpisujemy nasze słówka. Tworzenie najprostszych kart wygląda tak:


    1) wpisujemy nasze dane



    2) gotowa fiszka (po udzieleniu odpowiedzi)



     

    A teraz zaglądnijmy pod maskę. :) 

    Klikamy w Cards.




    Nas najbardziej będą interesować dwa pola: Front Template i Back Template. Są to nasze place budowy. Front Template to miejsce, gdzie budujemy pierwszą stronę fiszki (to, co widzimy, gdy pojawia się nowa fiszka). Back Template to miejsce budowy drugiej strony fiszki (to, co widzimy po udzieleniu odpowiedzi). W polach Front Preview i Back Preview wyświetlany jest podgląd gotowych kart.

    Tak, będziemy budować!

    Wyobraźcie sobie, że dostajecie za zadanie zbudować wieżę z klocków Lego. To wy decydujecie, jakie klocki się w niej znajdą i na którym odcinku umieścić jakie elementy. Budowa kart to jak budowa dwóch wież. Możecie na nich umieszczać dowolne pola w wybranej przez was kolejności, i tym samym zmieniać wygląd waszych fiszek.


    Przyglądnijmy się dokładniej budowie naszej fiszki.

     



    Wpisanie "{{xyz}}" to polecenie, aby program wyświetlił zawartość pola o nazwie "xyz". Jak widzimy, na pierwszej stronie karty znajduje się tylko zawartość pola o nazwie Front.

    Druga strona fiszki wygląda bardziej interesująco. Znajdują się na niej trzy elementy.

    {{FrontSide}} - wyświetl zawartość pierwszej strony fiszki (wszystko, co znajduje się na polu Front Template).

    <hr id=answer> - wyświetl linię (dodatkowo tej linii nadana jest nazwa "answer")

    {{Back}} - wyświetl zawartość pola Back.




    odwracanie karty


    Jak pamiętacie, w pole Front wpisałam słowo "en hund". To będzie moje "pytanie". "Odpowiedzią" jest słowo "pies", a więc zawartość pola Back. A co jeśli chciałabym odwrócić kolejność? Tłumaczyć nie na polski, ale na szwedzki? Odwrócenie fiszki jest bardzo proste. Wystarczy kliknąć w pole Flip. Przyjrzyjcie się jak teraz wyglądają nasze place budowy.




    Na pierwszej stronie karty znajduje się zawartość pola Back, na drugiej zawartość pierwszej strony karty, linia, oraz zawartość pola Front. Gotowa fiszka będzie prezentować się tak:




    Jak widać, nasza fiszka została odwrócona. Dotyczy to wszystkich fiszek typu "Basic". Uwaga! Odwracanie nie będzie możliwe, jeśli usuniemy linię "answer"!



    Poprzednie wpisy z cyklu o Anki:
    Poznaj ANKI 2.0 (część 1)



    zdjęcie: Alan Cleaver via photopin cc

    3 komentarze:

    1. Od czasu, kiedy umieściłaś pierwszy wpis o Anki, korzystam w miarę regularnie. Na początku tylko z gotowych talii, kilka tygodni temu stworzyłam pierwszą własną. Dzięki za rekomendację ;)

      OdpowiedzUsuń
    2. Program Anki poznałem ponad rok temu i od tamtego czasu staram się tam wpisywać każde słówko, którego się uczę. To naprawdę świetny program i teraz nie wyobrażam sobie bez niego nauki języków :)

      OdpowiedzUsuń
    3. jak zrobić w ankidroid 2.2.3 flip/ reverse card... ta wersja 2.x jest tak toporna... dlaczego nie rozwijali wersji 1.x.x... prostych rzeczy nie da sie znaleźć, tłumaczenie programu jest beznadziejne..

      W wersji 1.x.x wszystko działało i tłumaczenie było dobrze wykonane.

      OdpowiedzUsuń