23 września 2013

Potatischips i inne przekąski

Niezdrowe, tuczące, śmierdzące i cholera wie co jeszcze. A jednak wiele osób nie potrafi się im oprzeć. Tak, mowa o chipsach. Postanowiłam podejrzeć na jakie pokusy narażeni są w swoim kraju Szwedzi.

 

 

 

 

Moje pierwsze kroki w poszukiwaniu potatischips (chipsów ziemniaczanych) skierowałam ku szwedzkiej Wikipedii, gdzie znalazłam informację o głównych rozgrywających w grze o szwedzkie żołądki. Jak się okazuje, na tamtejszym rynku dominują marki krajowe. Ja przyjrzę się OLW i Estelli.



OLW > Våra produkter


Wszystko bardzo ładnie poukładane według produktkategori (kategorii produktów). Ciągle zaskakuje mnie uwaga, jaką szwedzkie firmy przykładają do informacji dla alergików. OLW ma na stronie nawet fajną wyszukiwarkę odpowiednich dla nas produktów.

dölj produkter innehållande - usuń produkty zawierające

mjölk - mleko 
jordnöt - orzech ziemny 
nöt - orzech 
gluten - gluten 
senap - gorczyca 
soja - soja 
selleri - seler


OLW produkuje kilka różnych rodzajów chipsów:

potatischips - chipsy ziemniaczane
ungsbakat - pieczone w piecu (zwykłe chipsy są smażone)
majschips - chipsy kukurydziane


Ciekawe, że Szwedzi mają do swojej dyspozycji nie tylko chipsy, ale i dipmixer (dipy) do nich. Sądząc po wyglądzie, są to małe paczuszki z proszkiem do rozrobienia lub z gotowym sosem. Chętnie bym spróbowała!


A inne przekąski?

nötter - orzechy
popcorn - popcorn
ostsnacks, ostbågar - chrupki serowe
salta pinnar - słone paluszki (dosł. "słone patyki")


Ciekawym produktem są mieszanki chrupek z popcornem (Fredags Mix, Favorit Mix). Mieszanki orzechów z czekoladą i kokosem też nigdy nie widziałam. Produktem - zagadką są za to dla mnie Pommes Pinnes. Gott till grillat och som tilltugg. Serveras kalla eller varma. (Dobre do grillowania i jako przekąska. Serwowane na zimno lub na gorąco.) Główny składnik - ziemniaki. Czy są to gotowe do jedzenia frytki??


Chciałabym jeszcze zwrócić waszą uwagę na strategię marketingową OLW. Podczas gdy u nas chipsy kojarzą się z imprezami (przynajmniej jedna z marek w tym przoduje), tutaj mamy sytuację wręcz odwrotną. Słowem - kluczem jest fredagsmys (piątkowa przytulność). Patrz: reklama. Piosenka, o ile się nie mylę, jest o tym jak to fajnie, że jest piątek, bo można w końcu legnąć na kanapie i żreć chipsy.





Estrella > Våra produkter


Na stronie Estrelli też znajdziemy kilka fajnych słów związanymi z chipsami.

räfflade - karbowane
finräfflade - lekko karbowane
tunna - cienkie (czyli normalne)
chips med smak av ... - chipsy o smaku ...
chips med ...|smak - chipsy o smaku ...
krispiga - chrupiące


Jakieś ciekawostki? Paczka z dwoma smakami - fajne. No właśnie, smaki! Jakie są popularne w Szwecji? Zauważyłam jedną rzecz. Tak, jak wśród słodyczy szwedzkich króluje lukrecja, tak wśród chipsów królem jest dill (koperek). Powiem tylko tyle, że słowo dillchips (chipsy koperkowe) pojawia się w słownikowej definicji chipsów. Inny popularny smak to pieprz (w wielu kombinacjach). A jeśli o smakach mowa...


5 najciekawszych smaków chipsów w Szwecji:

5. dill och gräslök (koperek ze szczypiorkiem)
4. vårlök och svartpeppar (zielona cebulka z czarnym pieprzem)
3. ost och chili (ser z chilli)
2. salt och vinäger (sól z octem)
1. syrlig gräddfil och bearnaise (kwaśna śmietana z sosem béarnaise)



To już wszystko na dzisiaj. Wejdźcie na podane przeze mnie strony i zobaczcie jak dużo będziecie rozumieć. Na koniec kolejna sympatyczna reklama.




photo credit: Marcelo Alves via photopin cc

2 komentarze:

  1. Były ciekawe smaki lodów, teraz ciekawe smaki chipsów! No nieźle ;)
    Dzięki Ci za te reklamy, bardzo mi się podobały!

    PS. Jesteś dla mnie wzorowym szperaczem internetowym! Podziwiam za talent do wyłapywania ciekawostek w sieci!

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam te chipsy koperkowe, można gdzieś w Polsce dostać te szwedzkie chipsy

    OdpowiedzUsuń