Reklama społeczna służy do szerzenia wiedzy o zjawiskach i problemach społecznych a także propagowania pewnych postaw u jej odbiorców. Twórcy kampanii społecznych korzystają z takich samych narzędzi co twórcy reklam komercyjnych. Często operują szokiem czy humorem, aby ich kreacje głębiej zapadły widzom w pamięć. Oto parę takich spotów ze Szwecji.
Radzę najpierw oglądać, a potem czytać. :) Kampanie społeczne z napisami po szwedzku (w tym większość tu przedstawionych) możecie zobaczyć na SVT Play.
1
O co chodzi? Stör inte den som jobbar (Nie przeszkadzaj pracującemu). Zwłaszcza, jeśli jest to sympatyczny pies-przewodnik. Sele på = på jobb (w uprzęży = w pracy).
Kto? Synskadades Riksförbund
2
O co chodzi? Mer än en miljard människor saknar rent vatten (Ponad miliard ludzi (na świecie) nie ma dostępu do wody pitnej), przypomina szwedzki kościół. Możesz to zmienić, przekazując 50 SEK.
Kto? Svenska kyrkan
3
O co chodzi? Słońce, plaża, morze... I tysiące båttoaletterna (toalet jachtowych), których zawartość trafia wprost do wody. Myślisz, że twoja bajs (kupa) jest neutralna dla środowiska? Wcale nie! Dlatego od 2015 roku opróżnianie toalet do wody będzie zabronione. Na fanów żeglarstwa czekają tömningstationer (stacje sanitarne).
Kto? Havs- och vattenmyndigheten
4
O co chodzi? Czy twoje banknoty 50 i 100 SEK są utan folieband (bez paska)? Oznacza to, że są ogiltiga (nieważne)! Od 1 stycznia można w Szwecji płacić tylko nowym typem banknotów, o czym przypomina ta kampania.
Kto? Sveriges Riksbank
5
O co chodzi? Utrikesdepartamentet (Ministerstwo Spraw Zagranicznych) dobrze wie co porabiają Szwedzi na wakacjach. Dlatego przygotowało serię klipów w których zawarł kilka dobrych rad dla podróżujących. Na przykład taką, aby pilnować swoich rzeczy, a zwłaszcza pass (paszportu) i pengar (pieniędzy).
Kto? Utrikesdepartamentet
Zobacz też:
Anslagstavlan (SVT Play)
Kampaniespoleczne.pl
zdjęcie: AlainC3 via photopin cc
Ach, czego Ty jeszcze nie odnajdziesz w tych internetach, co? :) Świetny zestaw. Psia reklama jak dla mnie wygrywa. I rzeczywiście jest bardzo pouczająca i chyba bardziej uniwersalna.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńNajważniejsze jest, aby reklama spowodowała w odbiorcach odpowiedni efekt. Wówczas można stwierdzić jej skuteczność. Aby osiągnąć określony zamiar najlepiej podjąć współpracę ze specjalistami z Nakatomi. Pani Gosia i Oliwia działają na rynkach zagranicznych i tworzą kampanie, które prowadzą prosto do sukcesu.
OdpowiedzUsuń